در حال بارگذاری ...
شنبه 22 دی 1403

مصاحبه گاهنامه عتف با ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای

 

تبدیل علم به محصول صنعتی در دانشگاه فنی حرفه ای

 

با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشــگاه ها و ســهم پایین آنها در ایجاد اشتغال، دانشــگاه فنی وحرفه ای، دانشگاهی اشتغال زا و کارآفرین است که یکی از ماموریت اصلی آن تربیت تکنسین ماهر و آماده برای ورود به بازار کار است.

 این دانشگاه، تنها دانشگاه متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای است که بین علــم، عمل و تبدیل آن به ثروت پیونــد ایجاده کرده و تلاش میکند از طریق تربیت تکنســین های ماهــر و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی، بخشهای دولتی و غیردولتی، زمینه لازم را برای کســب مهارت ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی ایجاد کند.

این دانشــگاه توانسته به معنای واقعی علم را به محصول تبدیل کرده و ارتباط خوبی با صنعت ایجاد کند، با توجه به ارتباط این دانشگاه با فضای کســب و کار بر آن شدیم تا با دکتر مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفتگویی داشــته و در جریان دست آوردهای این دانشگاه قرار گیریم.

دانشــگاه فنی و حرفه ای یکی از نمادهای دانشــگاه علمی مهارتی اســت که توسعه آن بســیارمورد توجه مسئولان نظام آموزش عالی قرار گرفته به طوری که در سند آمایش آموزش عالی نیز بر توسعه این دانشگاه تاکید شــده برهمین اساس لطفا در مورد شکل گیری و ماموریت های این دانشگاه توضیح دهید؟

دانشــگاه فنی و حرفه ای، قدمت ۵ ساله دارد، اگرچه سبقه آن به ۵۵ سال پیش باز می گردد، بنابر مصلحتی بر اســاس ماده ۲۳ برنامه پنجم توسعه مقرر شد که دانشــگاه فنی و حرفه ای تشکیل شود، ما جزء دانشگاه های تقاضا محور هستیم.  باید نیروهایمان را برای صنعت و  بازار کار تربیت کنیم که درحال حاضر این کار را انجام داده ایم به طوریکه ۷۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند.  

هنرســتانی ها و رودی های دانشگاه فنی و حرفه ای را تشکیل می دهند، البته در این سیســتم دو مشــکل رخ داده، اول اینکه دانشجویان ما زمانی که تکنسین میشــدند، باید در بازار کار ســه تا پنج سال تجربه کســب میکردند و دوباره بازگشته و دو ســال دیگر به عنوان کارشناسی ناپیوسته درس می خواندند، که این کارشناســی ناپیوسته از اول به نظر من غلط و من درآوردی ایران است زیرا در کشورهای توســعه یافته بعد از اولین مدرکی که می گیرند جذب بازار کار و صنعت می شوند.

با این روش کاردانی های ما که می خواهند اثرات کار خود را در صنعت نشــان دهنــد و از طرفی به دنبال ایجاد تاخیر در ســربازی خود بوده و مدرک گرا نیز هســتند، برای کارشناسی ناپیوسته ثبت نام می کنند، این مسئاله باعث می شود که از مأموریت اصلی خود دور شــوند، در برنامه چهارم توسعه پیش بینی شده بود که باید ۴۰ درصد نیروهای دانشــگاهی ما تکنسین شوند، تا سال ۸۴ ،۸۵ این روند صعودی بوده و به ۲۸ درصد ســیده و سپس نزولی شده است و با این اوصاف دیگر کاردانی باقی نمی ماند.

برای حل این مشکل چه برنامه ای را تهیه کردید؟

برای اینکه این مشکل را حل کنیم، طرحی را تهیه کردیم، تحت عنوان «سرباز تکنسین» و آن را به نظام وظیفه ارایه دادیم، جلساتی هم برگزار شد، در مجموع بــا ایده این موضوع مخالفتی ندارند، ولــی معتقدند، مجلس و یا دولت باید آن را پیشــنهاد کند، براساس این طرح آنجا دانشــجویان را معاف کنند یا خدمت ســربازی را به تأخیر بیندازند. براساس این طرح سه سال سربازی دانشجویان کاردانی فنی و حرفه ای به تأخیر افتاده و این دانشــجویان تا ســه سال که در صنعت مشغول فعالیت هستند مشمول نمی شود.

یعنی اگر صنعتی فارغ التحصیل فوق دیپلم دانشگاه ما را جذب کرد، باید مانند دانشــجو بوده و در این سه سال مشمول ســربازی نشود، مثل استادان و فوق لیسانس ها این فوق دیپلم ها نیز امریه بگیرند.

مشــکل دیگری که اخیراً اتفاق افتاده، این است که در گذشته هنرستانی ها باید ۱۱ ســال درس خوانده و سپس فارغ التحصیل می شــدند و از طرفی هم این گروه نمیتوانســتند در مقطع کارشناسی و یا دانشگاه دیگر تحصیل کنند، باید در آموزشــکده ها که حال شده دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه تحصیل می دادند، از طرفی هم باتوجه به مدرک گرایی در کشور ما، مقطع کارشناسی ناپیوسته را نیز برای این دانشجویان ایجاد شده بود.

اکنون وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده، هنرستانی ها و کاردانشی ها نیز ۱۲ ســال درس می خوانند، و این دانش آموزان سال ۹۷ فارغ التحصیل می شوند، و می توانند بروند دنبال لیسانس که این مسئله ورودی دانشگاه فنی و حرفه ای را به هم میزند. چرا که ما می دانیم مدرک گرایی در ایران رواج دارد.  با وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش صحبت کرده ایم که این موضوع را طوری درســت کنند، و برنامه ای طراحی کنند که این نظام عرضه و تقاضامحوری به هم نریزد.

دانشــگاه فنی و حرفه ای در سالهای گذشته چندان شناخته شده نبود ولی اکنون جایگاه خود را در میان دانشگاه ها پیدا کرده و اکثر مردم با این دانشگاه آشــنا هستند چه برنامه هایی برای شناساندن دانشگاه اجرا کردید؟

وقتی که خود من ریاســت این دانشــگاه را پذیرفتم، شناخت چندانی نداشتم و چون یک مدت هم مســئولیت دانشگاه جامع علمی کاربردی را داشتم، وقتی از دانشگاه فنی و حرفه ای حرفی میشد برخی فکر می کردند همان دانشگاه جامع علمی کاربردی اســت، برخی جاها به نام ســازمان فنی و حرفه ای می شناختند ولی اکنون دیگر اینگونه نیست بیرون از اینجا، این دانشگاه را میشناسند.

 ما برنامه های زیادی برای شناســاندن و معرفی دانشــگاه اجرا کردیم، گزارش هایی را به دیوان عدالت و محاســبات، ارایه دادیم و از طریق خواستیم در این قسمت ها بهترین کار برای شناســاندن دانشگاه علاوه بر کارهایی که صورت گرفته انجام شود. همکاریه ای دولت، دانشــگاه و صنعت برای توسعه ملی را مخصوص دانشگاه فنی و حرفه ای در 10 سمینار طراحی و اجرا کردیم تا هم مراکز فنی و حرفه ای مزایا توانمندی های خود را بگویند و هم از طریق این ســمینارها دانشــگاه را شناساندیم و اکثر استانداران از ما تشکر می کردند که فارغ التحصیلان دانشگاه ما وبال گردن آنها نیستند.

با توجه به مشــکالت پیش آمده، چه راهکارهایی برای جذب مخاطب پیش بینی کرده ایــد؟ منظورم اینه چطوری میخواهیدانگیــره مخاطب آمــوزش عالی را برای انتخاب این دانشــگاه افزایش بدید؟

 در این زمینه برنامه هایی را پیش بینی کرده ایم که یکی از این کارها این است که با توجه به نیاز بازار کاردانی های جدیدی را وارد بازار کنیم . از طرفی برنامه داریم که«لیســانس فنی و حرفه ای» را هم راه اندازی کنیم و اکنون دنبال اخذ مجوز آن از وزارت علوم هستیم.

در مورد لیسانس فنی و حرفه ای لطفا بیشتر توضیح بدید ؟ چه تفاوتی با سایر لیسانس ها دارد ؟

 مأموریت ما به عنوان دانشــگاه کارآفرین و عرضه محور با دیگر دانشــگاه ها متفاوت است. مسلما ما دانشجویان دانشگاه های دیگر را نمیتوانیم جذب کنیم.  ما باید دانشجویان مخصوص خودمان را داشته باشیم. این لیسانس تفاوتش در این است آزمایشگاه و کارگاه بیشتر دارد در دروس سال سوم و چهارم آن پروژه تعریف شده اســت، کارورزی و کار آموزی برای این دانشجویان در ۲ تابستان برگزار می شود تا بیشتر وارد صنعت شوند.

همچنین ۱۰ واحد دروس شایستگی محور دراین دوره برگزار می شود، شایسته بودن در تخصص، کســب و کار و امور اجتماعی، شایسته بودن در تخصص که همان دروس تخصصی اســت که کاربردی شــده است، شایستگی در کسب و کار، یعنی دروس را پیش بینی می کنیم کــه اگر فارغ التحصیل فنی و حرفه ای خواســت یک شرکت راه اندازی کند، چه کاری باید انجام دهد، همچنین درس کارآفرینی پیش بینی می کنیم که فارغ التحصیل دانشــگاه ما کار درســت کند و سربار کسی نباشــد، دروس مهارت های زندگی برای دانشجویان پیش بینی می شود تا بدانند در ارتباطات عمومی چطور خود را ارایه دهند، وقتی می خواهند در مصاحبه شرکت کنند چه لباسی را بپوشند.

اکنــون ژاپن در مالزی این کار را انجام داده ولی آنها ۱۷ واحد پیش بینی کرده اند، فارغ التحصیل ما علاوه بر کار تخصصی، شایستگی را هم باید داشته باشد.  

یکی از سیاست نظام آموزش عالی تجمیع و ادغام واحدهای دانشگاهی است میخواهم بدانم دانشگاه فنی و حرفه ای نیز جزء دانشگاه هایی است که از توسعه آن جلوگیری شده است؟

 با توجه به سیاســت وزارت علوم که از توسعه برخی دانشگاه ها در جهت کیفی سازی نظام آموزش عالی جلوگیری کرده است، دانشگاه فنی و حرفه ای در حال توســعه است و دلیل آن این است که، این دانشــگاه بر مبنای آمایش آموزش عالــی و با توجه به نیازهای بازار و مزایای منطقــه ای و توجه به نقاط محروم توسعه یافته است.

و در حال حاضر مجوز اصلی برای راه اندازی آموزشکده فنی و حرفه ای در هفت نقطه که اکثر آنها از نقاط محروم است توسط دانشگاه فنی و حرفه ای اخذ شده است. از سال گذشته تا الان ۱۲۰ سند ملکی از آموزش و پرورش به اسم بهره بردار، یعنی وزارت علوم شــده و مابقی نیز در دست اقدام است و در حدود ۲۰ ســند اختلاف وجود دارد که معاون اول رئیس جمهور برای پیگیری این مساله نماینده تعیین کرده اند و کارگروه ها آنها را پیگیر می کنند.

در بعضی از مکان ها دانشــگاه قصد دارد ساختمان بسازد و از سازمان مدیریت اعتبار دریافت کند ولی چون صاحب زمین نیســت، نمی تواند، در مورد تجمیع آموزشکده و دانشــکدههای فنی و حرفه ای نیز هر جایی که آموزشکده پسرانه داشــتیم، نمایندگان آن شهر پیگیر افتتاح آموزشکده دخترانه نیز بودند، بنابراین در راستای کاهش هزینه ها مجوزی از وزارت علوم دریافت کردیم که در استان هایی که دارای آموزشکده پسرانه هستیم و امکانات اجازه می دهد، رشته هایی برای دختران راه اندازی کنیم که فقط کلاسهای آن مجزا در روزهای مختلف برگزار شود.

یعنــی در واقع زوج و فرد کنیم، یعنی دختران روزهای زوج و پســران روزهای فرد در دانشــگاه حاضر شوند تا تداخل ایجاد نشــود، اگر ما نیز بخواهیم مراکز فنی و حرفه ای را مانند برخی از دانشــگاه ها افزایش دهیم به اشباع می رسیم و صندلی های دانشگاه خالی می شود برای همین باید با حساب و کتاب رشد کنیم و از طرفی با توجه به کمبود نیروی انسانی که داشتیم، به فکر تجمیع و استانی شدن افتادیم یعنی اگر در شــهر تبریز، دو آموزشکده پسرانه و یک آموزشکده دخترانه فعالیت می کند، به جای اینکه در 3 جا مدیریت و نیرو داشــته باشیم با حســاب و کتاب همه را در یک جا تجمیع کردیم و درحال حاضر مراکز هشت شهر بزرگ را مجتمع کرده ایم و همزمان رئیس آموزشکده بزرگ را به ریاست استان نیز منصوب کرده ایم .

مراکزی که در دیگر شهرســتان ها هستند، با این رئیس هماهنگ می شوند به عبــارت دیگر اجرا را نیز غیر متمرکز کردیم به جای اینکه ۱۷۰ مرکز با رئیس و معاونان سازمان مرکزی در ارتباط باشند با روسای ۳۱ استان در ارتباط هستند، ما اینجا برنامه ریزی، سیاســت گذاری و نظارت می کنیم اجرا دست آنهاست.  براین اساس کارها تقسیم شده و همزمان آیین نامه هایی نیز برای کاهش خطا توسط مراکز، تدوین کردیم .

اوایل ســال جاری دانشگاه فنی و حرفه ای از تبدیل مدرسان دانشــگاه به «هیات علمی فنی» خبر داد، چرا هیات علمی فنی ؟ دلیل ایــن نام گذاری چه بود ؟ لطفا در مورد تعداد اعضای هیات علمی و تعداد اعضای هیات علمی که نیاز دارید نیز توضیح دهید؟

 زمانی که آموزشکده های فنی و حرفه ای از وزارت آموزش و پرورش جدا شد، و تحت وزارت علوم به دانشــگاه فنی و حرفه ای تبدیل شد، افرادی که در وزارت آموزش و پرورش بودند، و درس می دانند، اســم آنها معلم بود ولی کارمند هم بودند ولی در وزارت علوم کسانی که درس می دهند نام آنها هیأت علمی است.  مدرسان دانشــگاه فنی و حرفه ای فوق لیسانس و دکترهایی توانمند بودند که دســت به آچار نیز بودند ولی هیأت علمی نبودند، سال ۹۲ ما ۵۵ هیأت علمی و 17 هزار حق التدریسی داشــتیم. اقدامات ما برای جذب هیأت علمی از سال ۹۱ شروع شده ولی راکد مانده بود. یکسری از کارشناس های دانشگاه که قصد داشتند هیأت علمی شوند پرونده آنها باقی مانده بود که تحت عنوان ساماندهی هیأت علمی، اولین کاری که انجام شد، تکمیل پرونده سال ۹۱ بود.

اوایل امسال کارهای مربوط به اعضای هیات علمی انجام شد و حدود ۱۵۰ نفر تأیید و انتخاب شــدند و پرونده آنان به وزارت علوم ارسال شد که تاکنون بیش از ۷۰ پرونده هیأت علمی توســط وزارت علوم تأیید شده که به دنبال دریافت تأیید و صدور حکم آنها هستیم و تعدادی از این اعضای هیات علمی دانشجوی دکتری بودند، که قانون وزارت علوم می گوید که اگر این افراد می خواهند هیأت علمی باشــند، باید از دانشجو بودن انصراف دهند که خود این افراد باید تصمیم بگیرند که میخواهند با فوق لیســانس تدریس کنند و یا اینکه تحصیل خود را ادامه می دهند و بعد با مدرک دکتری اقدام می کنند.  

تعدادی هم پرونده آنها بررســی نشده اســت که ما پیگیر آنها هستیم. بنابراین تحت عنوان جذب ســال ۹۱ را به سر و سامان رساندیم و سال گذشته شهریور ماه نیز فراخوان دادیم که حدود سه هزار نفر متقاضی بودند که کارگروه ها شکل گرفت. تعدادی انتخاب شدند که اکنون تعدادی از این افراد در مرحله گزینش و انتخاب هستند، یعنی اگر ما بخواهیم که به نرم معمول برای ۱۸۰ هزار دانشجو دســت یابیم، اگر نسبت استاد به دانشجو یک به ۲۰ است و ما بخواهیم به یک نسبت مطلوب دست یابیم، حدود سه هزار هیأت علمی نیاز داریم، این در حالی است که دانشگاه حدود یک هزار هیأت علمی دارد.

ولی باز به دو هزار هیأت علمی نیاز داریم. ما برای ســاماندهی و افزایش هیأت علمی ســه کار انجام دادیم یکی از طریق جــذب هیأت علمی از فراخوان بود، یکی تبدیل کارشناســان به هیأت علمی، که ۲۶ نفر شرایط اولیه را داشتند که پرونده آنها به وزارت علوم ارســال شده بود و پرونده آنها در حال بررسی است. حدود ۱۰ نفر تأیید شــده و تعدادی هم در پروندهشان نقص وجود دارد که باید تکمیل شود.

مرحله ســوم تطبیق است یعنی افرادی که نامشان در لیست ما کادر آموزش و مــدرس هنرآموز و دبیر بودند، آنها را مصوب کردیم که نام این افراد را «هیأت علمی فنی» بگذاریم. آنهایی که شــرایط را داشتند، حکم آنها صادر شده است. حدود یک هزار نفر، کادر آموزش داشــتیم که حدود ۶۰۰ نفر درخواســت داده بودند. ۴۵۰ نفر حکــم خوردند، ۷۰ الی ۸۰ نفر آنها رئیس معاون بودند که باید آنها را به کادر آموزشی برگردانیم و بعد به هیأت علمی تبدیل شوند که کار آنها نیز در حال انجام است.

یک تعداد مدرســان دانشــگاه نیز در گــروه علوم انســانی ها بودند که هیأت امناء اجازه نداد این افراد هیأت علمی شــوند که حدود ۱۰۰ نفر هســتند که با رایزنی هایــی که انجام دادهایم امیدواریم در هیأت امناء بعدی یک اتفاق خوبی رخ دهد و بناســت تحت عنوان گرایش هایــی که دارند ،یک عناوین دیگر پیدا کنیم تا بتوانند به هیات علمی تبدیل شوند با هیأت امناء نیز صحبت کرده ایم.

در فراخوان سال ۹۴ اصرار داشتیم که کادر هیأت علمی ما فوق لیسانس باشند، همــان طور که می دانیــد وزارت علوم دیگر اجازه نمی دهد که کادر آموزشــی دانشــگاهی مربی باشند. ما تنها دانشگاهی هســتیم که وزارت علوم را متقاعد کرده ایم، هیأت علمی که جذب می کنیم فوق لیسانس و دست به آچار باشند.

 لزوما مدرک مهم نیست، دست به آچار و مهارت مهم است. هیأت امنا نیز قبول کرد، ولی اعلام کرده است که باید ۷۰ درصد نیروهای دانشگاه را فوق لیسانس جذب کنید و فقط برای اینکه ما مطمئن شــویم این افراد فنی هستند باید سه ســال سابقه کار داشته باشند، امتحان مهندسی حرفه ای را طی کرده باشند که با ســازمان سنجش آموزش کشــور هماهنگ کرده ایم و آزمایشگاه مرجع هم راه اندازی کرده ایم که این کار صورت گیرد. پس برای کادر هیأت علمی شروع خوبی داشــتیم، ۶۰۰ نفر تطبیق شــدند و ۴۰۰ نفر هیأت علمی در حال حاضر حدود یک هزار نفر هیأت علمی داریم .

برای به روز کــردن دانش اعضای هیات علمی چه تمهیداتی پیش بینی شده است ؟

 یک سری از کادر اعضای هیأت علمی قدیمی هستند و علم آنها برای ۲۰ سال قبل اســت که یک سری تکنولوژی ها نبود و یکسری دیگر که از دانشگاه های عرضه محور جذب شده اند، طوری درس خوانده اند که دست به آچار نیستند پس ما با دو قشری در هیأت علمی رو برو هستیم که باید یک قشر را دست به آچار کرده و دانش یک قشــر را افزایش دهیم که با ارتباطات بین المللی که با کشور آلمان داشــته ایم، بنا داریم کادر هیأت علمی خودمان را با برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش دهیم .آنهایی که از دانشــگاههای دولتی عرضه محور جذب کرده ایم بروند و دست به آچار شوند.

دانشــگاه فنی و حرفه ای در زمینه تعاملات بین المللی با کدام کشورها ارتباط دارد و در چه زمینه هایی تفاهم نامه امضاء کرده است ؟

در بخش بین الملل بازدیدهایی از کشــورهای آلمان، کردســتان عراق و عراق داشــته ایم و با کشورهای اروپایی دیگری جلسه داشته ایم که از طریق وزارت علوم به ایران آمدند همچنین با فرانســه صحبت هایی داشــته ایم و بناست با کانادا دوره هایی را راه اندازی کنیم اکنون فضا برای انجام این تعامالت بســیار مناسب است.

چون دانشــگاه ما تحصیلات تکمیلی ندارد در مقطع لیســانس با کشور آلمان اقدام کرده ایم تا دوره های کوتاه مدت برگزار کنیم و پایلوتی شویم برای تربیت تکنســین به معنی سرویس دهی به شــرکت های خارجی که محصولات شان را در ایــران عرضه می کنند که آلمانی ها خیلی از این موضوع اســتقبال کردند. چندیــن تفاهم نامه تا کنون منعقد شــده و هیات اخیری که از آلمان آمده بود، آنها نیز محورکار خود را فنی و حرفه ای اعلام کردند.

یکی از چالش های دانشگاه فنی و حرفه ای کمبود بودجه است چگونه با وجود این چالش مشکلات دانشگاه را رفع می کنید ؟

در حال حاضر حدود ســه هزار و ۵۰۰ نیروی قراردادی از ۶ هزار و ۲۰۰ نیرو در دانشگاه فنی و حرفه ای حضور دارند که باعث شده از سایر فصول ما حقوق دریافت کنند، یعنی ۵۰ درصد بودجه ســایر فصول ما برای حقوق قراردادی ها اختصاص می یابد، و این باعث می شود که ما به کارهای دیگرمان نرسیم، اکنون بخش اعظم بودجه ما به ســه قلم غذای دانشــجویی، حق التدریس ها، انرژی و تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص می یابد.

 اگر این موارد را که پرداخت کنیم، بودجه ما تمام می شود. تجهیزات، ساختمان، تأسیســات دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار قدیمی اســت و این موارد به بودجه کلانی نیاز دارد تا بازسازی شود.

ســال ۹۲ که تازه مسئولیت دانشــگاه فنی و حرفه ای را قبول کرده بودم، حق التدریس ها سه ترم عقب بودند، و بسیار دیون داشتیم که با لطف خدا و مجلس، بودجه ما در ســال ۹۲ حدود ۲۹۲ میلیارد تومان شد که در سال ۹۵ این بودجه ۴۱۲ میلیارد تومان رســید یعنی ۲۰۰ برابر توانســتیم افزایــش دهیم، با تمام کمبودهایی که داشتیم دیون خود را پرداخت کردیم.  

با اینکه دانشــجویان شــبانه ما کاهش یافته اســت ولی درآمد اختصاصی ما کاهش نیافته و با کارهای دیگر درآمد ما افزایش یافته اســت. ســال گذشــته در نامــهای به مراکز اعالم کردیم که مراکز مــا حق ندارند تولیداتی که مراکز دیگر تولید می کنند را از بیرون خریداری کنند، ســال گذشته ۲۸ میلیارد تومان خودمــان جنس به خودمان فروختیم که به گفته کارشناســان ۸ میلیارد تومان آن سود است.

 همچنین شــعار امسال ما «انضباط مالی، مدیریت هزینه ها و اقتصاد» است که براســاس درآمدزایی و اقتصاد مقاومتی نام گذاری شده است ، ولی تجهیزات و آزمایشــگاه های دانشگاه برای بروز شدن به یک بودجه کلان، حدود شاید هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد . همچنین تاسیســات دانشــگاه قدیمی اســت و چندین صد میلیارد تومان نیاز دارد تا به روز و تعمیر شود.

یکی از مباحثی که برخی از دانشگاهیان فنی و حرفه ای نسبت به آن نقد داشــته و گلایه مند هستند، بحث اعمال مدرسی است دراین زمینه چه راه کاری دارید؟

درس خواندن باید یک ضوابطی داشته و ارتقاء شغلی علاوه بر ارتقاء فردی بر مبنای نیاز ســازمان باشد و این مساله در واقع یک دید مدیریتی است که مدیر تشخیص می دهد افراد در چه رشته هایی ادامه تحصیل دهند، البته باید ساختار نیز حفظ شــود، یعنی وقتی فردی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته تربیت بدنــی ادامه تحصیل می دهد، خود نیز باید در حوزه تربیت بدنی مانده و فعالیت کند اگر قرار باشد تخصصی با مدرک تربیت بدنی در حوزه آموزش فعالیت کند که دیگر مدرک وی کارآیی برای سیستم ندارد.

دید پرســنلی به بحث اعمال مدرک این است که حقوق فرد افزایش می یابد و لی این با این بحث که مدرک باید مطابق با فعالیتی باشــد که فرد در ســاختار انجام می دهد تطابق ندارد برای همین ما مواجه شــده ایم با حود بیش از یک هزار متقاضی که در سه سال گذشته درس خوانده اند.

به عنوان مثال در یک شهرســتان کوچک ۵ نیــرو از ۱۵ نیرو درس خوانده و همه در رشــته مدیریت بازرگانی تحصل کرده اند خب فقط اعمال مدرک برای آن نیرویی بوده که شــغل وی با این رشته مرتبط است آن وقت نیروهای دیگر اعلام کرده اند که چرا ما همگی یک مدرک داریم ولی برای همه اعمال نشده است؟

 برای همین ما اینجا دچار مشکل شدیم یک اینکه بودجه ما ثابت است و اصوال آخر سال کم می آوریم، وقتی تعدادی درس بخوانند به آنها بیشتر حقوق بدهیم باید از کاسه دیگران برداشته کنیم سال ۹۳ در یک نامه از کسانی که می خواهند درس بخوانند خواستیم از رئیس خود اجازه بگیرند، همچنین ما مدارک را بررسی کردیم برای بیش از ۷۰۰ نفر اعمال مدرک شده است و از رسمی ها حدود ۲۰۰ نفر اعمال مدرک نشــده اند که تعدادی قبول کردند که اعمال مدرک نشــوند، حدود ۱۰۰ نفر آنها نیز اعتراض داشتند که ۲۰ الی ۳۰ نفر از اینها با ارفاغ های امکان پذیر مانند جا به جایی شغل شان اعمال مدرک شدند.

تعدادی هم که اعمال مدرک نشــدند اعتراض کردند از کل رسمی های پیمانی و رســمی آزمایشی ۷۰ نفر باقی مانده اند که اعمال مدرک نشده اند که اعتقاد ما نیز با اجرای قوانین ارفاغ به این افراد اســت طی دو ســال گذشته ۷۰۰ نفر اعمال مدرک شده اند .

یکی دیگر از چالش های دانشگاه فنی و حرفه ای بحث مربوط به حق التدریس ها است لطفا آخرین وضعیت حق التدریس های دانشگاه را تشریح کنید .

ســال ۸۸ حدود 70 هزار نفر حق التدریس در آمــوزش و پرورش بودند که بر اســاس مصوبه مجلس باید توســط آموزش و پرورش جذب می شدند و با آنها قرارداد منعقد می شــد تا این افراد معلم و کارمند شــوند این کارها تا سال ۹۰ زمانی که آموزشــکده های فنی و حرفه ای از آموزش و پرورش جدا شدند انجام شــد ولی آن زمان مســئولان وقت آموزش و پرورش اعلام کردند با افرادی که در آموزشــکده ها تدریس می کنند قرارداد منعقد نمی شود طی نامه نگاری هایی که طی این چند ســال صورت گرفت، سازمان مدیریت، مرکز پژوهش ها همــه بر این دلالت می کند که ماده ۲۳ با تمام تعهدات و مســائل اعلام کرده که بودجه اضافه اختصاص نمی یابد، مســئولان نظارتی نیز اعلام کرده اند، که ما نمی توانیم دانشــگاه را مجبور کنیم دانشگاه باید خود هر چه نیرو می خواهد جذب کند.

با توجه به تجربه ای که این افراد داشتند، و به دلیل انسان دوستانه که این افراد زحمت زیادی برای این آموزشــکده ها کشیده اند دنبال حل این مساله بودیم و بارها گفته ایم اگر ردیف بودجه و ردیف اســتخدامی برای این افراد منظور کنند ما می توانیم به صورت مصاحبه ای و بررســی مدارک آنهایی را که دانشگاه نیاز دارد جذب کنیم.

 البته پیشــنهاد دادیم این افراد از طریق فراخوان وزارت علوم اقدام کرده و هیات علمی شــوند، برخی که محدودیت ســن پیدا کرده اند، ممکن است در جریانــات جذبی در اولویت نباشــند به این نتیجه رســیده اند از طریق اســتخدامی پیگیر مســاله باشــند. از طرفی خانم چنارانی نماینده محترم مجلس در این خصوص ســوال داشــتند که وزیر محترم علوم پاسخ دادند و معــاون حقوقی وزارت متبوع را موظف کردند راه کاری ارایه دهند که به این نتیجه رسیدیم که اگر از آن سهمیه ای و اعتباری که به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته، یک تبصره به ماده حق التدریســی های وزارت آموزش و پرورش تعلق گرفته و اعتبار و ردیف آن را دریافت کنند و دانشگاه از طریــق مصاحبه نیروهای مورد نیاز خود را جذب می کند به هر حال اخیراً جلســه ای با حدود 40 نفر از افراد حق التدریس داشتیم و پیشنهاداتی تهیه شــد که انشاالله پیگیری می کنیم و با لطف خداوند مشکل این عزیزان هم حل شود.