در حال بارگذاری ...
شنبه 22 دی 1403

(2001)ID-برق هواپیما

تحقیق رشته برق

مقدمه :

واژه مهندسی اویونیک متشکل از دو کلمه Aviation و Electronic میباشد که برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ در آمریکا به کار گرفته شد و امروزه به عنوان یکی از مهمترین بخشهای وسایل پرنده شده و میتوان آن را هم تر از بخشهای دیگر مانند ، موتور سازه و بدنه به حساب آورد. با توجه به اهمیت کنترل دقیق هواپیما در هنگام فرود و برخاستن جلوگیری از تصادف هوایی و همچنین انجام پرواز IFR  پرواز در شرایط دید کم و یا پرواز در شب نیاز به سیستمهای اویونیک امری اجتناب ناپذیر است. سامانههای الکترونیکی هواپیما اویونیک باعث افزایش سطح ایمنی و سهولت پرواز، افزایش سرعت انجام رویههای پروازی توسط خلبان و کنترل بهتر در شرایط سخت پروازی و ایجاد زمان بیشتر جهت تصمیم گیری در شرایط اضطراری برای خلبان شده اند. اکثر سیستمهای اویونیک از دانش الکترونیک دیجیتال استفاده میکنند. سیگنالهای دیجیتال علاوه بر اشغال فضای بسیار کمتری نسبت به سیگنالهای آنالوگ در سرعت پردازش اطلاعات تحول عظیمی را صورت داده اند. همچنین نمایش اطلاعات دیجیتال استفاده از صفحات نمایش با فن آوریهای جدید را ضروری ساخته است از این رو تمامی سیستمهای ثبت و نمایش هواپیماهای امروزی دیجیتال شده اند و از صفحات نمایش دیجیتال با کیفیت بسیار بالا بهره میبرند.

با پیشرفت سریع دانش ، هوانوردی بحث کنترل هواپیما و طراحی کاکپیت اهمیت ویژه ای پیدا کرد. کاکپیتهای اولیه بسیار ابتدایی و صرفا دارای ابزارهای ساده جهت اندازه گیری پارامترهای اولیه پرواز بودند واکثر کاکپیتها به صورت باز قرار داشتند و جریان هوا به طور مستقیم به خلبان برخورد میکرد. با به وجود آمدن هواپیماهایی با سرعت زیاد و قابلیت پرواز در ارتفاع بالا نیاز به کاکپیت با فضای بسته احساس شد تا ضمن بالابردن کارایی هواپیما محیط آرامی را جهت هدایت هواپیما برای خلبان به وجود آورد کاکپیتهای امروزی شامل نشان دهندهها و کنترل کننده های زیادی هستند که همگی با نظم و ترتیب خاصی بنا به نیاز خلبان جهت هدایت هواپیما چیده شده است تا اطلاعات لازم را در شرایط مختلف جوی و در تمامی مراحل پروازی در اختیار خلبان قرار دهند با توجه به نیاز به داشتن اطلاعات زیاد در کاکپیت و افزایش حجم ترافیک هوایی در مسیرهای پروازی و فرودگاهها حجم و تعداد نشان دهندهها در کاکپیت افزایش یافت. این امر باعث افزایش بار کاری خلبان واسترس زیاد و نرخ خطای بالا با توجه به عدم توانایی انسان در پردازش حجم زیادی از اطلاعات میشد از سال ۱۹۶۰ به بعد که نقش عوامل انسانی و محدودیتهای پردازش حافظه انسان بررسی شد کاکپیتهای بهتری با توجه به محوریت انسان به عنوان اپراتور هواپیما مورد بررسی قرار گرفت که حاصل این پژوهشها کاهش تعداد نشان دهنده ها و کنترل کننده ها و به وجود آمدن کاکپیتهای شیشه ای شد.

تعداد صفحات :140صفحه

قالب فایل: PDF

فهرست مطالب در قسمت فایلهای ضمیمه قابل مشاهده می باشد

جهت خرید تحقیق اینجا کلیک نمایید