ID(1006)-طراحی فرهنگسرای کودک(4تا7سال)
تحقیق رشته معماری
چکیده
کودک در دنیای امروز جایگاه بسیار ویژه ای دارد تاجایی که میتواند آینده ملت ها و جایگاه جهانی آنان را بر اساس خصوصیات کودکانشان پیش بینی نمود.واقعیت مهمی که در جامعه ی امروز ایران با آن روبرو هستیم و تهدیدی جدی برای آیندگان بشمار می رود اهمیت ندادن و یا به عبارتی نا چیز شمردن کودک و جهان کوچک آن به خصوص رابطه نزدیکشان با طبیعت می باشد.در کشورهای پیشرفته روش های آموزشی را در جهت شکوفایی استعدادهای بالفطره کودکان تعیین می نمایند,کودکان جهت رشد نیاز به شناخت توانایی ها,نیازهای روحی و جسمی وپتانسیل های درونیشان را دارند. بدین منظور به فضایی نیاز دارند که بتوانند آزادانه در آن بدوند,بازی کنند و خود با توجه به فطرت خویش به جستجو و تجربه بپردازند. کودک امروز به دلیل عدم ایمنی وامنیت شهری دراتاق کوچک خود درانبوهی از آپارتمان ها محبوس شده است و دیگر از آن جنب و جوش و هیاهو جهت شناخت و کسب تجربه در محیط خارج از خانه خبری نیست در حالی که او فضایی میخواهد که بتواند خلا حضور طبیعت را در زندگی اش پر کند ,مکانی که زمینه ی مناسب برای پرورش و رشد استعداد هایش را ایجاد کند.این مراکز با نام "مهدکودک" برای سالیان متمادی است که ساختمان هایی بی رنگ ,یکنواخت و صرفا عملکردگرا بوده وباید این نکته را متذکر شد که صرفا استفاده از رنگ ها شاد در خانه های تغییرکاربری یافته به مهد کودک نمی توان فضایی مناسب برای کودک باشد بلکه در طراحی فضای معمارانه ,آن فضا باید متناسب با سن,سلیقه و شرایط روحی و جسمی استفاده کنندگانش باشد.امروزه فرهنگسرای کودک از جمله موسساتی است که در خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان سعی در براورده ساختن نیازهای هنری ,فکری,فرهنگی کودکان دارد.آماده سازی این محیط ها با تناسب روحیات کودک در مقطع سنی مختلف سعی در هماهنگ نمودن محیط با رفتار فردی داشته وهمچنین طبق نظریه ی روانشناسان که شامل"تاثیرفضای معماری بررفتار کودک "بوده ,باید معماران در فرایند طراحی تئوری هارا با نیازهای فضایی کودکان تلفیق کنند.
واژگان کلیدی:
کودک- بازی-استعدادهای بالفطره-مهدکودک-فضای معمارانه-نیازهای روحی-شناخت توانایی ها-طبیعت
تعداد صفحه : 93
قالب فایلWORD,PDF,پلان